החזרי מס בגין שינויים במשכורת

החזרי מס בגין שינויים במשכורת

מס הוא דרכה של המדינה לייצר לעצמה הכנסות אשר יאפשרו את פעולתה התקינה. באמצעות מיסים ממנת ומסבסדת המדינה לאזרחיה חינוך, ביטחון, תחבורה ועוד שירותים ומוצרים רבים. אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של המדינה הוא מס הכנסה. מס זה משלם כל מי שמייצר הכנסה. היינו המדינה שותפה להצלחתו והשתכרותו של העובד, עצמאי או כל מי שנוצרת לו הכנסה כלשהי. מס הכנסה במדינת ישראל מחושב באופן פרוגרסיבי ע"פ מדרגות מס המתעדכנות מעת לעת. הכוונה היא שככל שאדם ירוויח יותר כך הוא ישלם יותר מס.  

חישוב מס הכנסה:

מס ההכנסה מחושב כאחוז (המדרגה) מהחלק היחסי בשכרו של האדם. היינו אם לאדם יש הכנסה מסויימת הוא ישלם אחוז מסוים על הכנסה זו למס הכנסה, אולם אם ירוויח יותר ויעלה מדרגה, על החלק שהוא הרוויח מעל המדרגה החדשה, הוא יצטרך לשלם אחוז גבוה יותר, בהתאם מדרגה הרלוונטית. עיקרון נוסף בחישוב מס הכנסה שעל אדם מסויים לשלם הוא שמדובר בחישוב שנתי. הכוונה היא שבכל חודש מס ההכנסה מחושב לפי השכר של אותו חודש כאילו זהו שכרו בכל יתר 11 החודשים של השנה. כך שאם אדם הרוויח במשכורת מסויימת שכר גבוה יותר משאר חודשי השנה, נניח בשל תשלום דמי הבראה, בונוס או מענק, העלאה במשכורת או שעות נוספות, או אבטלה חס וחלילה, חישוב המס יהיה באופן חודשי ולא שנתי כולל, כך שהלכה למעשה אותו אדם ישלם יותר מס מאשר היה עליו לשלם בהיבט שנתי כולל.  

החזרי מס בגין שינויים במשכורת:

תשלום מס ביתר גורר זכות להחזרי מס בגין שינויים במשכורת. מדובר בכסף השייך לאותו אדם ועל המדינה להשיב לו. נתונים חשובים נוספים שצריך וכדאי לדעת לגבי החזרי מס בגין שינויים במשכורת הם שניתן לדרוש את החזרי המס 6 שנים אחורה. לאחר מכן לא ניתן לדרוש את החזרי המס ובפועל מדובר בכסף שמגיע לאותו אדם אך הוא אינו יכול לדרוש בחזרה. כן חשוב לדעת כי המדינה משיבה את הסכומים האלה כשהם נושאים ריבית והצמדה. יחד עם זאת חשוב לדעת כי אמנם מדובר בכסף השייך, בתאוריה ובפועל, לאותו אדם אולם ההליך הכרוך בהשבתו של הכסף הוא הליך בירוקרטי, סבוך ומסורבל אשר כדאי מאוד לעשותו באמצעות בעלי מקצוע המכירים את נבכי מס הכנסה ויודעים כיצד לפעול באופן קל ויעיל.

החזרי מס בגין שינויים במשכורת - סיכום

שינויים במשכורת יכולים להיות בעקבות אירועים משמחים כגון קבלה העלאה בשכר או קבלת בונוס או מענק, או בשל אירועים פחות משמחים כגון פיטורים או הוצאה לחל"ת (כפי שקרה בימי הקורונה). כך או כך, רצוי וכדאי לבדוק את הזכאות להחזרי מס בגין שינויים במשכורת. שאם לא כן, מדובר, הלכה למעשה, בכסף השייך לנו אולם אנו מוותרים עליו מראש ו"תורמים" למדינה.  

אולי יעניין אותך גם

החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה

החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה

החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה – חשוב לדעת שלצד הקושי יש גם זכויות אותם הורים אלו יכולים לממש. כדוגמת, החזרי מס המיועדים להורים לילדים עם לקות למידה. שווי ההטבה יכולה להגיע עד לסך של 5640 ש״ח לשנה וכ 470 ש״ח לחודש.

קראו עוד »