החזרי מס לחיילים משוחררים

החזרי מס לחיילים משוחררים

מדינת ישראל הינה ייחודית מאוד בהרבה דברים. אחד מהדברים הכי מיוחדים הינם השירות הצבאי. מה לא נאמר על צה"ל, כור ההיתוך של החברה הישראלית, המקום בו ילדים ישראלים הופכים לגברים ישראלים ועוד הרבה אמירות דומות. בעבר, היה מקובלת מאוד החשיבה שהשירות של 3 שנים שכל אחד מאיתנו עושה הוא הזכות שלנו כדי לתרום למדינה. אלא שהתפיסה הזאת השתנתה, ובצדק. כיום מקובל לחשוב כי השירות הצבאי הוא אמנם חובה, הוא אמנם חיוני אבל יש למדינה ולחברה בישראל גם את המחוייבות לתגמל את אותם אלה שפשוטו כמשמעו, נותנים 3 שנים מחייהם, לביטחון ישראל. אחת מהדרכים המרכזיות של מדינת ישראל לעשות כן הוא באמצעות הפחתת נטל המס או במילים אחרות, זיכויי מס.  

החזרי מס לחיילים משוחררים:

כיום, כל חייל משוחרר זכאי להפחתת נטל המס אותו הוא נדרש לשלם החל מחודש לאחר שחרורו מצה"ל ועד לתקופה של 36 חודשים, הינו שלוש שנים, ולא כמו שהיה בעבר, לשנתיים בלבד. את הזיכוי במס מקבל החייל המשוחרר באמצעות נקודות מס נוספות.

מה היא נקודת מס:

במדינת ישראל מונהג מס הכנסה פרוגרסיבי. מס זה קובע כי ככל שאדם ירוויח יותר כסף, כך הוא ישלם יותר מס הכנסה. חישוב המס נקבע לפי מדרגות המס הקבועות בפקודת מס הכנסה. כך לדוגמה אדם המרוויח 5,000 ₪ בחודש (הינו 60,000 ₪ בשנה) יידרש לשלם 10% מהכנסתו כמס. משמע 6,000 ₪. לעומתו אדם המרוויח 10,000 ₪ בחודש (הינו 120,000 ₪ בשנה) יידרש לשלם כבר 14% מהכנסתו כמס על החלק היחסי שמעל לסכום של 77,400 ₪ בשנה. הינו עד 77,400 ₪ ישלם 10% ועל ישלם 14%, משמע 13,704 ₪, וכן הלאה.

אלא שלאחר חישוב המס בהתאם למדרגת המס הרלוונטית מגיעות נקודות המס. נקודות המס הן הדרך של מדינת ישראל להבדיל בין אנשים שונים ונסיבות שונות. בשנת 2022 כל נקודת מס שווה ל- 2,767 ₪ שיופחתו מהסכום מס ההכנסה השנתי שעל כל אדם לשלם, משמע שכל חודש אותו אדם ישלם פחות 223 ₪ למס הכנסה. הינו אדם שזכאי ל 3 נקודות מס ישלם את סכום מס ההכנסה השנתי שלו, לפי מדרגת המס הרלוונטית אליו, פחות סך של 2,767 x 3, הינו פחות 8,301 ₪ שנתי, שהם 669 ₪ חודשי.  

הזכאות לנקודת מס:

סכום נקודת המס הינו קבוע ומתעדכן עבור כולם באופן זהה וללא קשר למדרגת המס של אדם ספציפי. לעומת זאת, כפי שציינו נקודות מס מוענקות לאנשים שונים בגין נסיבות שונות. כך למשל, תושב ישראל מקבל 2.25 נקודות מס ואת זה מקבלים כולם. לעומת זאת אישה מקבלת חצי נקודת מס נוספת. כך למשל, מי שסיים לימודים אקדמאיים, זכאי לנקודות מס שונות, זכאות בגין ילדים, הינו הורים לילדים מקבלים נקודות זיכוי נוספות.

כאמור, הענקת נקודות מס נוספות ניתנות גם בגין שירות צבאי. את ה"נקודות הזיכוי" במס מקבל החייל עם תום חודש משחרורו ולמשך תקופה של  36 חודשים, אם החייל שירת 23 חודשים (חיילת 22 חודשים) ומעלה יקבל 2 נקודות זיכוי ואילו אם שירת 12-23 חודשים (חיילות 12-22) יקבל רק נקודה אחת.

החזרי מס לחיילים משוחררים - סיכום:

מדינת ישראל שינתה את תפיסתה לגבי חיילים משוחררים. פעם התפיסה הרווחת יותר הייתי כי החיילים משרתים את המדינה וזאת בעבור מה שהם מקבלים ממנה בדמות חינוך, שירותים סוציאליים בריאות ועוד. מעין השירות הצבאי הוא הדרך של החיילים להחזיר למדינה עבור מה שהיא עשתה ותעשה בשבילם. כיום התפיסה השתנתה כליל והמדינה הבינה כי גם היא צריכה להעניק בחזרה לחיילים המשרתים בצה"ל. אחת מהדרכים של המדינה לגמול לחייליה על שירותם הצבאי הוא באמצעות הזיכוי במס ונקודות הזיכוי המוענקות להם. 

אולי יעניין אותך גם

החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה

החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה

החזרי מס להורים לילדים עם לקות למידה – חשוב לדעת שלצד הקושי יש גם זכויות אותם הורים אלו יכולים לממש. כדוגמת, החזרי מס המיועדים להורים לילדים עם לקות למידה. שווי ההטבה יכולה להגיע עד לסך של 5640 ש״ח לשנה וכ 470 ש״ח לחודש.

קראו עוד »